Skopje stone bridge
Βρίσκεται στο κέντρο της πόλης των Σκοπίων, κοντά
στην κεντρική πλατεία και κάτω από το κάστρο, γεφυρώνοντας τις δύο όχθες του
ποταμού Βαρδάρη (Vardar) και συνδέοντας την παλιά μουσουλμανική
πόλη και το παλιό παζάρι με την κεντρική πλατεία και την νέα πόλη. Ο ποταμός
Βαρδάρης (Αξιός), που είναι ο μεγαλύτερος ποταμός της χώρας με συνολικό μήκος
388 χιλιόμετρα, πηγάζει από την περιοχή Vrutok
κοντά στο Γκόστιβαρ και εκβάλλει στην
Ελλάδα, στον Θερμαϊκό κόλπο.
Skopje Kamen moct. (Φωτο: ΑΓΠ) |
Αποτελεί κύριο στοιχείο και οικόσημο της
πόλης, έχοντας μήκος 214 μέτρα και πλάτος 6
ενώ από τις 12 καμάρες του, οι πέντε- οι τέσσερις πάνω στην κοίτη του
ποταμού και η αμέσως αριστερή αυτών- από ανάντη είναι όμοιες. Οι τέσσερις
μεγαλύτερες καμάρες, που καλύπτουν την κοίτη του ποταμού, έχουν προβόλους ενώ
οι υπόλοιπες δεξιά και αριστερά μικραίνουν όσο πάμε προς τα άκρα και χαμηλώνει
η καλντεριμωτή βάση της γέφυρας. Έχει στηθαία και λόγω της σπουδαιότητάς του
και ιστορικότητάς του δεν είναι σε χρήση για τα οχήματα.
Skopje stone bridge. (Φωτο: ΑΓΠ) |
Η γέφυρα είναι γνωστή και σαν Dusan bridge
προς τιμή του Stephen
Uros
IV
Dusan της
Σερβίας, βασιλιά και ήρωα των Σέρβων.
Χτίστηκε με την επίβλεψη του σουλτάνου Μεχμέτ ΙΙ μεταξύ 1451 και 1469, πάνω σε
ρωμαϊκά θεμέλια παλιού γεφυριού, ενώ δίπλα του κατασκευάστηκαν επίσης χάνι και
λουτρά για τις ανάγκες των ταξιδιωτών. Το κτίριο των λουτρών υπάρχουν ακόμη και
χρησιμοποιείται για διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις ενώ το χάνι δεν υπάρχει
πια. Θα πρέπει να τονιστεί όμως πως η κατασκευή του γεφυριού είχε ξεκινήσει επί
σουλτάνου Μουράτ το 1444 και πιθανόν
ολοκληρώθηκε το 1456 επί Μεχμέτ ΙΙ.
Η γέφυρα τη νύχτα. (Φωτο: ΑΓΠ) |
Από την εποχή της κατασκευής του έχει
υποστεί πολλές επισκευές και συντηρήσεις, ενώ το 1555 πλήγηκε από έναν ισχυρό
σεισμό που κατέστρεψε τέσσερις βάσεις του. Το 1944 σώθηκε από την καταστροφή
όταν κατά την αποχώρησή τους οι ναζί επεχείρησαν να το ανατινάξουν.
Είναι γνωστό ότι επί οθωμανικής περιόδου
πάνω στη γέφυρα γινόντουσαν εκτελέσεις επαναστατών και αντιφρονούντων, όπως
αυτή του λεγόμενου Karposh
το 1689, όταν μια
εξέγερση των ντόπιων κατά των Οθωμανών καταστάληκε βίαια. Στο κέντρο της
γέφυρας υπάρχει και σχετική πλάκα-μνημείο γι’ αυτό το γεγονός.
Η βάση της γέφυρας. (Φωτο: ΑΓΠ) |
Το αρχικό μήκος της γέφυρας ήταν 214 μέτρα,
με 13 καμάρες και πλάτος 6,33 μέτρα. Έτσι περιγράφεται από τον Ενετό Giacoppo Soronze
κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του για την Κωνσταντινούπολη το 1575,
σταθμεύοντας στα Σκόπια.
Η αρχιτεκτονική της είναι καθαρά ισλαμικού
τύπου και είναι από τα σπουδαιότερα μνημεία και σήμα κατατεθέν της πόλης των
Σκοπίων. Άντεξε στον ισχυρό σεισμό του 1963, σε αντίθεση με άλλα κτίρια, που
υπέστησαν σοβαρές ζημιές.
Skopje camen moct. (Φωτο: ΑΓΠ) |
Διατηρεί μεγάλο μέρος της πρώτης ομορφιάς
του, όπως το κύριο σχήμα της αρχικής του κατασκευής παρά τα έργα αποκατάστασης
που έχουν γίνει κατά καιρούς, τις φυσικές φθορές από το πέρασμα του χρόνου και
τα δυνατά κατεβάσματα του Βαρδάρη.
Δείτε το παρακάτω video για την Skopje Kamen moct:
Δείτε το παρακάτω video για την Skopje Kamen moct: