Βρίσκεται ανάμεσα στο Άνω και Κάτω Ροδάκινο, του δήμου Αγίου Βασιλείου της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου.
Εξυπηρετούσε την κίνηση προς Σφακιά μέχρι το 2013 όταν έγινε η καινούργια γέφυρα, η τσιμεντένια.
Χτίστηκε το 1908 κατά τη διάρκεια της Κρητικής Πολιτείας και στοίχισε 5.900 δραχμές της εποχής.
Δεν γνωρίζουμε τον κατασκευαστή-μάστορα αν και η στοματική παράδοση μετέφερε ότι στην κατασκευή της γέφυρας συμμετείχε ο λεγόμενος «Νταρατσιάνος», που λέγεται ότι είχε φτιάξει και άλλα πολλά δύσκολα έργα στην περιοχή και ήταν παππούς του Μανούσου Παύλου Κοτσίφη από το Άνω Ροδάκινο. Ονομαζόταν «Νταρατσιάνος» επειδή η καταγωγή του ήταν από το Δαράτσο του δήμου Χανίων. Λέγεται επίσης ότι είχε χτίσει και το φάρο της Γαύδου.
Πρόκειται για ένα πανέμορφο γεφύρι, δεμένο απόλυτα με το περιβάλλον, μονότοξο, ημικυκλικό, χτισμένο με την χαρακτηριστική πέτρα της περιοχής, καμπυλωτή και καλντεριμωτή επιφάνεια διάβασης, με τα κάθετα πλαϊνά του να πατάνε σε πέτρινα μέρη του εντυπωσιακού φαραγγιού, μια σειρά θολίτες, χωρίς στηθαία.
Έχει υπερυψωθεί πάνω από το τόξο για να πατήσει ο καινούργιος δρόμος και να αφεθεί ελεύθερη η πρώτη μορφή του γεφυριού στο θαυμασμό των επόμενων γενιών. Πραγματικά αξίζουν κάθε τιμή, εκτίμησης και σεβασμού οι μάστορες αυτών των λαϊκών κατασκευών, που με μόνα εφόδια το μεράκι, τη δύναμη της ψυχής τους και το σεβασμό προς το περιβάλλον μας άφησαν αθάνατα έργα.
Η γέφυρα υπήρχε πέρασμα των ανταρτών κατά τη διάρκεια της κατοχής στο νησί και πρόκειται για μια εντυπωσιακή γέφυρα σε ένα πανέμορφο και επιβλητικό φαράγγι με μεγάλο ύψος, που κόβει την ανάσα.
Παραθέτουμε την ακριβή περιγραφή της τότε εποχής για τη γέφυρα:
«Η παλαιά λίθινη μονότοξη γέφυρα που μέχρι τελευταία αποτελούσε υποχρεωτικό πέρασμα προς το Ροδάκινο από αποτελεί αξιόλογο μνημείο.
Η γέφυρα εντυπωσιακής κατασκευής χρονολογείται από 1908 επί Κρητικής Πολιτείας με Ύπατο Αρμοστή εν Κρήτη τον Αλέξανδρο Ζαΐμη.
Το σχέδιο όπως έχει αποτυπωθεί από τους αναδόχους μηχανικούς.
Η δαπάνη που διατέθηκε ύψους 5.900 δραχμών είχε εγγραφεί με δεκάδες άλλα έργα στην Κρήτη στον προϋπολογισμό 1908 και ψηφίστηκε στη Χαλέπα στις Αυγούστου με τον νόμο 789 ομοφώνως από την Βουλή.
«Οι πιστώσεις προήλθαν από τον προϋπολογισμό των εξόδων της Πολιτείας της χρήσεως του 1907 οικονομικού έτους και μη εξαντληθείσαι διαρκούντος του έτους τούτου επιτρέπεται να μεταφερθώσιν εν μέρει ή εν όλω εις τον προϋπολογισμόν των εξόδων της Πολιτείας της χρήσεως του αμέσως επομένου οικονομικού έτους 1908, δια διατάγματος του Υπάτου Αρμοστού προκαλουμένου υπό της ολομελείας του Συμβουλίου αυτού.
Η παλιά και η καινούργια γέφυρα.
Τον προϋπολογισμό της απαιτούμενης δαπάνης δια την κατασκευήν της γεφύρας Ροδακίνου πλάτους 4 μ. και ανοίγματος 6 μ. συνέταξε ο μηχανικός Ε. Κελαϊδής και προβλέπει την εκτέλεση των εξής έργων: Εσκαφή θεμελίων, τοιχοποιία θόλου,, ξεστή λιθοδομή και καλύμματα θόλου επικάλυμμα θόλου, αρμολόγημα στηθαίου, διαφόρων όψεων εκβραχισμοί, ισοπεδώσεων και οδού προσπελάσεως επιχωματώσεις γέφυρας και οδού προσπελάσεως, ξηρότοιχοι προεκτάσεως πτερυγοτοίχων, λιθόστωτον αποζημίωσις ξυλοτύπου γέφυρας».
Τον Οκτώβριο του 2021 εκπονήθηκε Μελέτη για την Ανάδειξη και Συντήρηση Ιστορικών Γεφυρών του Επαρχιακού Οδικού Δικτύου της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης και έτσι συντηρήθηκε και επισκευάστηκε η γέφυρα.
Σημειώσεις-βιβλιογραφία.
1. Τα στοιχεία στάλθηκαν από την Antonia Papadaki όπως επίσης και η συμβολή της στην ανάρτηση αυτή ήταν καθοριστική. Την ευχαριστώ.
2. Οι φωτογραφίες προέρχονται από το διαδίκτυο.