Του Κούκου.Πρωτομάστορας Αντ. Κάτσαινος. (Φώτο: ΑΓΠ) |
Γεφύρι στο "Δομοκό". Το Α.Γ.Π επί τω έργω. |
Η παραπάνω επιγραφή σώζεται στο υπέρθυρο μιας εξωτερικής πόρτας του ναού του Τιμίου Προδρόμου Λαγκαδίων και έχει ως εξής, κατά την ανάγνωση του Ηλία Γιαννικόπουλου: “επιστασία Αντωνίου Ρηγοπούλου, πρωτομάστορα χειρ δε Ευσταθίου Θεοδώρου”. (3)
Το 1822, όταν απελευθερώθηκε το Ναύπλιο, το τζαμί ήταν ερειπωμένο και αναγκάστηκαν να το επισκευάσουν για να χρησιμοποιηθεί σαν βουλή του επαναστατημένου έθνους, σε σχέδια του μηχανικού Θεόδωρου Βαλλιάνου, με τα εγκαίνειά του να γίνονται το 1825. Στο τζαμί αυτό, το "Βουλευτικό" όπως λεγόταν, λειτούργησε η πρώτη βουλή των Ελλήνων. Το 1827 (2 Ιουλίου) κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου μεταξύ των φρουράρχων Ακροναυπλίας και Παλαμηδίου Ν. Φωτομάρα και Θ. Γρίβα, ένα βλήμα κατέστρεψε τον τρούλο την ώρα που συνεδρίαζε η βουλή σκοτώνοντας τον βουλευτή Βάλτου Χρήστο Γεροθανάση.
Το τζαμί χρησιμοποιήθηκε, μετά το 1827, σαν φυλακή, σχολείο, νοσοκομείο, στρατώνας, αίθουσα για πολιτιστικές εκδηλώσεις, μουσείο και ωδείο.
Εδώ, κατά την περίοδο της αντιβασιλείας, έγινε το 1834 η περιβόητη δίκη των Κολοκοτρώνη και Πλαπούτα και να πώς περιγράφει ο Δημήτρης Φωτιάδης τη έναρξη της δίκης στο τζαμί αυτό: " ...η πιο μεγάλη τότες αίθουσα τ΄Αναπλιού χιλιάδων ανθρώπων περιεκτική, καθώς γράφει με κάποια υπερβολή ο Φιλήμονας στα προλεγόμενα των Πρακτικών, ήτανε το τούρκικο τζαμί, που σώζεται ως σήμερα και βρίσκεται σιμά στην κεντρική πλατεία. Σ' αυτή λοιπόν την αίθουσα, όπου για καιρούς και ζαμάνια κάνανε το ναμάζι τους οι Τούρκοι παρακαλώντας τον Αλλάχ να κρατάει πάντα ραγιάδες τους Γιουνάνηδες, αποφάσισε η αντιβασιλεία να συνεδριάσει το δικαστήριο που θα δίκαζε τους δυο αρχισυνωμότες. Φτιάσανε τις έδρες για τους δικαστές, βάλανε τον πάγκο για τους εγκαλούμενους, καθώς ονόμαζαν τότε τους κατηγορούμενους, και πίσω απ' αυτούς άλλους πάγκους για τον κόσμο. Αφού όλα ετοιμάστηκαν τη Δευτέρα 30 του απρίλη 1834, το τζαμί άνοιξε τις πορτάρες του ναρθεί ο κοσμάκης για να προσκυνήσει όχι πια τον Αλλάχ, μα την ανθρώπινη δικαιοσύνη... ( Δημήτρης Φωτιάδης. "Κολοκοτρώνης", εκδόσεις Δωρικός, έκδοση όγδοη, σελ. 193,194. Αθήνα 1979).
Το Τζαμί διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση μετά τις επεμβάσεις του 1994-1999 και σήμερα χρησιμοποιείται σαν χώρος πολιτισμού, ενώ στο ισόγειο λειτουργεί η δημοτική πινακοθήκη Ναυπλίου.
Λέγεται ότι ο Αντώνης Ρηγόπουλος έχτισε μαζί με το μπουλούκι του τις δυο παλιές εκκλησίες του χωριού του, των Λαγκαδίων.
Τζαμί Αγά πασά. Έργο Αντώνη Ρηγόπουλου |
Έγγραφο εγκαινίων του Αγιώργη Λαγκαδίων |
Η οικογένεια των Γαρδικαίων ήταν μια ονομαστή οικογένεια λαγκαδινών μαστόρων, χαρακτηριστική της μαστορικής γνώσης και μεταφοράς της από πατέρα σε παιδί και από γενιά σε γενιά.
Δίτοξο γεφύρι στον Αρκαδικό ή Σελλέϊκο ποτάμι. Έργο των Γαρδικαίων από τα Λαγκάδια. (Φώτο: ΑΓΠ) |
Άγιος Γεώργιος Λαγκαδίων. Φώτο. Κανέλλος Νικήτας |
Επίσης, κατά μαρτυρία του Κων/νου Αργυρόπουλου από το χωριό Σελλά Τριφυλίας, οι ίδιοι Γαρδικαίοι που έχτισαν το δίτοξο γεφύρι στον Αρκαδικό ή Σελλέϊκο ποτάμι, είναι και κατασκευαστές του σπιτιού του Πανάγου Αργυρόπουλου, που κατόπιν το έδωσε στους γιους του Βασίλη και Δημοσθένη. Στέκει ακόμη όρθιο σε άριστη κατάσταση και ιδιοκτήτης του σήμερα είναι ο Βασίλης Νικολάου Αργυρόπουλος, της γνωστής οικογενείας που στην κυριότητά τους είναι και ο παλιός μύλος κοντά στο γεφύρι στον Σελλά.
Καμπαναριό Αγ. Γεωργίου. Ψάρι Κορινθίας |
Γεφύρι "Σκαλίτσας". Βιδιάκι Γορτυνίας. Έργο των αδελφών Πουρνάρα. (Φωτο: ΑΓΠ) |
Σπουδαία μαστροοικογένεια ήταν και αυτή των Κιαμαίων, που μετά τον πόλεμο ήλθαν στην Αθήνα όπου τους εμπιστεύθηκε για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων ο Δημ. Πικιώνης. Οι Κιαμαίοι έφτιαξαν το πλακόστρωτο καλντερίμι στο Γεράκι της Λακωνίας, κοντά στην κεντρική πλατεία του χωριού που αποτελείται από 28 σκαλοπάτια και το πλακόστρωτο της Ακρόπολης και του Λόφου Φιλοπάππου (σε σχέδια Δημήτρη Πικιώνη).
Ο Παναγιώτης Γεωργίου έχτισε το 1875 τη γέφυρα επί του ποταμού Κλαδέου, λίγο πριν την είσοδο στον αρχαιολογικό χώρο και διασώθηκαν τα συμβόλαια της κατασκευής.
Σπίτι Στεφανόπουλου στη Δίβρη. Έργο Λαγκαδινών |
Γεφύρι στα "Γούβια". Βιδιάκι Γορτυνίας. Έργο Λαγκαδινών (Φωτο: ΑΓΠ) |
Παραθέτουμε εδώ μια μαρτυρία του Βασίλη Παπαδογιάννη, απόγονου πρωτομάστορα από τα Λαγκάδια, που ενώ είχε ταξιδεύσει για δουλειά και εκτός Πελοποννήσου, δεν φρόντισε να αφήσει κάποιο στοιχείο πάνω σε κάποια πέτρα για την δράση του:
Στο χωριό Αλωνίσταινα της Αρκαδίας, οι πλακόστρωτοι δρόμοι, τα περισσότερα σπίτια, πολλά αρχοντικά (όπως του Δημητρακόπουλου του 19ου αιώνα), είναι έργα αγνώστων λαγκαδινών μαστόρων. Λαγκαδινοί πετράδες επίσης έχτισαν τον Άγιο Αθανάσιο στο χωριά Ατσίχολο, κοντά στο Λούσιο, που βρίσκεται δίπλα στα ερείπια της αρχαίας σπουδαίας πόλης της Γόρτυνας. Ακόμη, λαγκαδινοί έχτισαν και τα περισσότερα σπίτια του χωριού Καστόρι (πρώην Καστανιά) του δήμου Σπάρτης, στη Λακωνία.
Για την κατασκευή μιας βρύσης από λαγκαδινό μάστορα και τους βοηθούς του, το έτος 1861 σε χωριό της Ολυμπίας, η αμοιβή ήταν "δεκαπέντε δραχμές και δια φάγνες επτά οκάδες ψωμί, μίαν οκά τυρί εκάστη μέρα και είκοσι οκάδες κρέας έως το τέλος του έργου". (33).
Δεν ήταν όμως όλα καλά και ρόδινα κατά τη διαδικασία του χτισίματος ενός γεφυριού, ενός σπιτιού ή κάποιας άλλης κατασκευής. Πολλές φορές από διάφορες αιτίες (απροσεξίες, φυσικά φαινόμενα, κακοτεχνίες κλπ) οι κατασκευές καταστρέφονταν και τότε οι μάστοροι ήταν αναγκασμένοι να πληρώσουν τη ζημιά με ό,τι είχαν και δεν είχαν. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του γεφυριού της Αρκαδιάς στη Μεσσηνία, κατασκευή του 1874 από τη σπουδαία οικογένεια των Γαρδικαίων.
Χειρόγραφες σημειώσεις Μπάρμπα-Χρήστου Γαρδίκα |
Από πληροφορίες, που προέρχονται από από τις χειρόγραφες σημειώσεις του τελευταίου πρωτομάστορα της οικογένειας (του Μπάρμπα-Χρήστου Γαρδίκα), τις οποίες ο γιος του Πάνος δώρησε στα ΑΝΘΗ "ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ", πριν προλάβουν να το "κλειδώσουν" έπιασε δυνατή νεροποντή και το παρέσυρε. Τότε η οικογένεια πούλησε τα πάντα, ακόμα και τα χρυσαφικά των γυναικών τους για να αποζημειώσουν τους κατοίκους της περιοχής. (34)
Μεταξύ των ετών 1874-1878 χτίστηκε από τους πρωτομάστορες Φώτη Κανελλόπουλο και Νικόλαο Αποστολόπουλο η κεντρική εκκλησία "Γενέθλια της Θεοτόκου" στο χωριό Πετράλωνα (Βερβίτσα) της Ηλείας, που εντυπωσιάζει με τον όγκο της και καλλιτεχνική της κατασκευή και το λίθινο καμπαναριό της.
Γενέθλια της Θεοτόκου. (Φωτο: Δ. Βηλαρά). |
Ο χρόνος έναρξης κατασκευής της προκύπτει από το ύπ' αριθμ. 1596/6 Απριλίου 1874 εργολαβικό συμβόλαιο του τότε συμβολαιογράφου Ανδρίτσαινας Αντωνίου Π. Αντωνόπουλου και αφορά την ανοικοδόμηση, εντός τριών ή τεσσάρων το πολύ ετών, της εκκλησίας "Το Γενέθλιον της Παναγίας", στη θέση προϋπάρχοντος ομ'ωνυμου ναού. Από κάποιο σημείο, επίσης, του συμβολαίου μαθαίνουμε ότι οι ίδιοι μαστόροι είχαν ήδη αρχίσει να χτίζουν και τον ενοριακό ναό του Αγίου Σπυρίδωνα στη Ζαχάρω.(35)
Οι λαγκαδινοί έχτιζαν μέχρι και την δεκαετία του '50, όπως φαίνεται και από την παρακάτω μαρτυρία: "...εκείνες τις μέρες ο Σειρήνης έφερε Λαγκαδινούς μαστόρους να χτίσει το σπίτι του, που είναι απέναντι στο σπίτι του Τζίνου. Οι μαστόροι είχανε φέρει μαζί τους καμιά δεκαριά γαϊδάρους, όλους γερούς και νταβραντισμένους, για να κουβαλάνε τα υλικά, πέτρες, άμμο, νερό, ασβέστη..." (36)
"Τα αδέλφια Απόστολος και Νίκος Μπαριάμης έχτισαν το 1910 το ρολόϊ στα Λαγκάδια, δίπλα στον Ταξιάρχη με τα έξοδα του μηχανισμού του ρολογιού να καλύπτονται από τους λαγκαδινούς της Αμερικής. Πέσανε όμως έξω και χάσανε τότε δύο μουλάρια και κάποια χρήματα. Τα μουλάρια τότε ήταν μεγάλη περιουσία για τον πρωτομάστορα. Ο Νίκος Μπαριάμης ήταν παππούς μου, πατέρας της μάνας μου". (37)
Δείγμα του πόσο πρόσεχαν τη δουλειά τους οι πρωτομάστορες είναι το παρακάτω, που έλεγε στον γιο του ο πρωτομάστορας Ρήγας Χουντής.
Ο Ρήγας Χουντής επί τω έργω. |
"Που 'σουνα Αντώνη;
Κούμανι κι Αντρώνι.
Και τι έκανες Αντώνη;
Ένα αγκωνάρι κι ένα παραγκώνι".
Μια μέρα για δυο πελεκημένες πέτρες! (38)
Επί πλέον, ο γιος του λέει ότι: "Κανένας από αυτούς τους ανθρώπους δεν ήθελε τα παιδιά τους να ακολουθήσουν τη δουλειά αυτή, γιατί οι ίδιοι είχαν ματώσει στη ζωή τους και δεν ήθελαν να πάθουν το ίδιο και αυτά. Έτσι και ο πατέρας μου, με τον τρόπο του, το έκανε και σε μένα. Εγώ όμως του την ...έφερα. Πρόλαβα πάρα πολλά απ' αυτόν, τα κράτησα και τα αξιοποίησα". (39)
Φώτης Γεωργίου Τσιότρα (Φωτάκος) |
γιος του Τσιοτρογιώργη, που ήταν μαστορόπουλο στον πατέρα του, δούλεψε στην περιοχή της Σκάλας Λακωνίας και ο οποίος έλεγε στην κόρη του " ...εμείς περνούσαμε από του φιδιού την τρύπα τα γεφύρια...και τώρα μούτζωτα..." (40).
Δύο χαρακτηριστικές ιστορίες μαστόρων μας δίνει παρακάτω ο Γιάννης Χουντής, γιος του πρωτομάστορα Ρήγα Χουντή. (41)
"Ένα μπουλούκι από τα λαγκάδια φτιάχνει ένα σπίτι και έχει πέσει σ'ένα αφεντικό καχύποπτο. Όλη την ώρα το αφεντικό νομίζει ότι τους επιτηρεί για να μην κάνουν κάποια κακοτεχνία. Οι μαστόροι όμως έξυπνοι, δουλεμένοι, ψημένοι, συνθηματικά ο πρωτομάστορας λέει στα μαστορόπουλα, τα παιδιά που κουβαλούσαν τις πέτρες με τα γαϊδούρια, βρέστε μια χελώνα και φέρτε τη μαζί με τις πέτρες. Βάζουνε τα μαστορόπουλα μια χελώνα ανάμεσα στα μισογιομιστά γαϊδούρια, την πάνε και με τρόπο ο μάστορας τη βάζει μέσα στην τοιχοποιία. Συνεχίζεται η τοιχοποιία, τελειώνει το σπίτι, ήλθε το αφεντικό, μπράβο, τους λέει, και εσείς κάνατε καλή δουλειά αλλά και εγώ που σας επιτηρούσα είμαι σίγουρος για το αποτέλεσμα. Δεν έχει γίνει λάθος πουθενά. Του λέει τότε ο πρωτομάστορας, είσαι σίγουρος, του λέει, ότι μας επιτηρούσες και γι' αυτό κάναμε καλή δουλειά; Λέει, βεβαίως. Έλα δω, του λέει. Πάει στο σημείο που είχαν βάλει τη χελώνα μέσα στην τοιχοποιία, του λέει, πως την βλέπεις αυτήν την πέτρα; Κοιτάζει το αφεντικό, χελώνα μέσα. Του λέει ο πρωτομάστορας, βλέπεις ότι καθόλου δεν μας επιτηρούσες, ό,τι θέλαμε κάναμε! Αλλά, του λέει, εμείς κάναμε καλή δουλειά και έβγαλε τη χελώνα, έβαλε στη θέση της χελώνας πέτρες με λάσπη και όλα κανονικά. Η χελώνα θα σάπιζε βέβαια και θα δημιουργούσε πρόβλημα".
"Ένα άλλο λαγκαδινό μπουλούκι δούλευε στη Μεσσηνία, δεν θυμάμαι τώρα το χωριό. Εκεί κάτω όμως, λείπανε για πολύ καιρό, πεθαίνει ο γερο-μάστορας, μεγάλος σε ηλικία, πατέρας. Πέθανε στη μαστοριά, στη Μεσσηνία. Λοιπόν, είχε μαζί του τα τρία παιδιά του αυτός, μαστόροι και αυτοί. Πολυτέλεια δεν υπήρχε τώρα να τον γυρίσουν στα λαγκάδια, τον κηδεύουν τον άνθρωπο εκεί κάτω, σε κάποιο χωριό. Ήλθε η εποχή, γυρνάνε στα λαγκάδια, το λένε στη μάνα τους. Τέλος πάντων, μετά από καιρό φεύγουν για κάτω κει, τους λέει η μάνα τους να φέρουν τον πατέρα τους επάνω. Δεν τον φέρνουν την πρώτη φορά, δεν τον φέρνουν τη δεύτερη, κάποια στιγμή ξαναπάνε μετά από χρόνια, τους το ξαναλέει η μάνα τους, θα φέρετε τον πατέρα σας να κηδέψουμε τα κόκαλά του στο χωριό. Κάποια στιγμή γυρνώντας από το χωριό της Μεσσηνίας, θυμούνται στη Δημητσάνα ότι δεν φέρνουν τίποτα. Τι να κάνουμε τώρα λέει, θα μας πιάσει πάλι η μάνα την γκρίνια. Σκέφτεται ένας, δεν μπαίνουμε εκεί μέσα στο οστεοφυλάκιο στη Δημητσάνα να βουτήξουμε ένα κεφάλι, δυο κόκαλα να τα πάμε στη μάνα; Έ, μπαίνουν στο οστεοφυλάκιο, παίρνουν ένα κεφάλι, μερικά κόκαλα, τα βάζουν σ' ένα σακί, τα πάνε στη μάνα τους. Η μάνα τους μαζεύει όλες τις μοιρολογίστρες των λαγκαδίων, γιατί ήταν κάποιες που ήταν πρώτες στο μοιρολόγι, τις μαζεύει την άλλη μέρα, βάζει τα κόκαλα κείνα κει στη σάλα, στο τραπέζι, μαζεύονται γύρω-γύρω οι μοιρολογίστρες και επί ώρες τον κλαίγανε. Κάποια στιγμή εκεί, λέει ο ένας αδελφός στον άλλον, τύχη πούχες κερατά Δημητσανίτη να σε κλάψουνε δυο φορές!"
Άγιος Βασίλειος 1908 και 2017 |
Μια μαρτυρία του ντόπιου από τη Δίβρη, γιατρού και προέδρου του Πνευματικού Κέντρου Δίβρης, Σωτήρη Σωτηρόπουλου μας λέει, για την εκκλησία των Αγίων Αναργύρων στη συνοικία Γκρουστάδες της Δίβρης, ότι: «..το 1831 οι κάτοικοι της Δίβρης χτίζουν τον ναό των Αγίων Αναργύρων Γκρουστάδων. Πρωτομάστορας αναφέρεται ο “μαστροσπύρος”, σύμφωνα με την ανάγλυφη κτητορική επιγραφή στα ΝΑ του ναού.
Η κτητορική επιγραφή. "μαστροσπυρος"Πιθανότατα οι χτίστες ήταν οι ξακουστοί Ηπειρώτες μαστόροι.
Το καμπαναριό, όπως φαίνεται από την σκαλισμένη στην πέτρα χρονολογία, χτίστηκε σε μεταγενέστερο χρόνο, το 1846.
Το καμπαναριό με την χρονολογία 1846
Αποτελείται από πέντε επίπεδα συνολικού ύψους 15 μέτρων (δύο στη βάση και 3 με τετραπλές καμάρες για την τοποθέτηση των 3 καμπάνων και της οροφής) και 3.500 περίπου άριστα πελεκημένες πέτρες.
Το απότομο μονοπάτι μεταφοράς της πέτρας.
Για την κατασκευή του ανοίχτηκε λατομείο (νταμάρι) στην κορυφή του βουνού “Λοζίσσος-Άγιος Κωνσταντίνος” (πρόκειται για την Αρχαία Φολόη, κατά τον περιηγητή Χρ. Κορύλλο και άλλους) σε υψόμετρο 1600 μ. στη θέση “Κηπομάντρια”, όπου ακόμα διακρίνονται τα ίχνη του. Το πελέκημα γινόταν επιτόπου και οι πέτρες μεταφέρονταν από τα μαστορόπουλα με μουλάρια και γαιδούρια στους Γκρουστάδες, στον τόπο του έργου και σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων, στο υψόμετρο των 900 μ.»
Το καμπαναριό το Καλοκαίρι.
Κατά τον Σωτ. Σωτηρόπουλο σε σχέση με το κόστος κατασκευής του καμπαναριού «...κάνουμε τους εξής απλούς υπολογισμούς. Η κάθε μια πέτρα (γκωνάρι) για να ψηλοπελεκηθεί χρειάζεται 6 ώρες, άρα 12ωρο –που δούλευαν τότε, ήλιο με ήλιο- έβγαζαν κατά μέσο όρο 2 πέτρες την ημέρα.
Το καμπαναριό με χιόνι.
Επομένως μόνο για το επιτόπου πελέκημα στο νταμάρι χρειάστηκαν 1700 περίπου μαστορικά μεροκάματα, βάλε τα αγώγια για τη μεταφορά με τα μουλάρια και τα γαιδούρια στον λίαν δύσβατο και επικίνδυνο ανηφορικό μονοπάτι με κλίση 40% που μετέφεραν κατά μέσο όρο 4 γκωνάρια τη φορά.
Το κουβάλημα της πέτρας. (43)
Βάλε χτίσματα, άλλα υλικά, κλπ. Φτάνουμε σε ένα αστρονομικό ποσό για την εποχή εκείνη.
Η όλη λίθινη κατασκευή είναι δεμένη με σίδερα που εντυπωσιάζουν.
Πιθανότατα ο ναός να είναι έργο των ξακουστών Ηπειρωτών μαστόρων το 1831 και το καμπαναριό μεταγενέστερη κατασκευή των φημισμένων Λαγκαδινών μαστόρων της πέτρας το 1846».(44)
Τελευταία έλαβα ένα σημαντικό και συγκινητικό μήνυμα που μου ζητούσε να προσπαθήσω να βρω κάποια σχέση της οικογένειάς του με τους Λαγκαδινούς μαστόρους λέγοντας ότι "είμαι ο Μιλτιάδης Παϊκόπουλος. Ελληνοαυστραλός δεύτερης γενιάς και έχω καταγωγή από τους βόρειους δήμους του Ταϋγέτου στη Λακωνία, από το χωριό Αγόριανη. Λέγεται στην οικογένειά μου ότι η οικογένεια Παϊκόπουλος ήρθε στην Αγόριανη από τα Λαγκάδια Γορτυνίας ή από τη Μάνη και είχαν το όνομα Πακάϊ. Στην οικογένειά μου λένε ότι τα αδέλφια ήταν πρωτομάστορες και χτίστες". (45)
(1).Ηλίας Γιαννικόπουλος. Περί Πετρογέφυρων. Μαστόροι και Γεφύρια. Γ' Επιστημονική Συνάντηση ΚΕ.ΜΕ.ΠΕ.Γ. Αθήνα 25/11/2006
- Ηχώ των Λαγκαδίων 1/12/1960
- Ομοίως 17/12/1973
- Φοίβος Ανωγειανάκης. “Το γενεαλογικό δέντρο ενός λαϊκού μουσικού” Λαογραφία. ΚΕ' σελ. 93 1974
- Ασημάκης Μήκος. “Πουρναριά (Ποδογορά) Γορτυνίας” σελ. 54 1974
- Αθ. Φ. Παπαγιάννης. “Μαντινειακά μοναστήρια” σελ. 276-278. Αθήνα 1977
- Χρ. Γ. Κωνστντινόπουλος. “Οι Παραδοσιακοί Χτίστες της Πελοποννήσου” Εκδ. οίκος ΜΕΛΙΣΣΑ. Σελ. 27. Αθήνα 1983
- Ομοίως σελ. 154,155
- Αδαμάντιος Ι. Καράμπελας. “Η Λάστα και τα χωριά της” σελ. 30-31, Αθήνα 1957
- Ομοίως σελ. 26 και 106
- Ομοίως σελ. 106
- Ομοίως σελ. 26
- Ομοίως σελ. 27
- Ομοίως σελ. 27 και 106
- Ομοίως σελ. 27
- Π. Παπαζαφειρόπουλος. “Μεθυδριάς”, σελ. 55,57. Αθήνα 1883
- Χρ. Γ. Κωνσταντινόπουλος. “Οι παραδοσιακοί χτίστες της Πελοποννήσου”. Εκδ. οίκ. ΜΕΛΙΣΣΑ, σελ. 106. Αθήνα 1983
- Ομοίως σελ. 27
- Χρ. Ροδόπουλος. “Η περιοχή της Κλειβωκάς και το μοναστήρι της”, σελ. 59. Αθήνα 1968
- Παναγιώτης Ανδριόπουλος. “Οικιστικά στοιχεία και χριστιανικά μνημεία του τ. Δήμου Ήλιδας και Ελίσας”, σελ. 179,181. Αθήνα 1982
- Χρ. Γ. Κωνσταντινόπουλος. “Παραδοσιακοί χτίστες της Πελοποννήσου”. Εκδ. οίκ. ΜΕΛΙΣΣΑ, σελ 27. Αθήνα 1983
- Π.Δ. Παπαδημητρακόπουλος. “Δάφνη Καλαβρύτων”, σελ. 110-114, Θεσσαλονίκη 1977
- Χρ. Γ. Κωνσταντινόπουλος. “Παραδοσιακοί χτίστες της Πελοποννήσου”. Εκδοτ. οίκος ΜΕΛΙΣΣΑ, σελ. 184, 193, 194. Αθήνα 1983
- Ν.Κ Μουτσόπουλος.”Η αρχιτεκτονική των εκκλησιών και των μοναστηριών της Γορτυνίας”, σελ. 98
- Τάσος Αθ. Γριτσόπουλος. “Οι ναοί της Δημητσάνας”, σελ. 57. Αθήνα 1954
- Σπ. Κωστόπουλος. “Άλωσις της Τριπολιτσάς” εφημ. Αρκαδία φ. 1 1/9/1970
- Χρ. Γ. Κωνσταντινόπουλος. Όπως παραπάνω, σελ. 45,46
- Φωτάκος. Απομνημονεύματα. Τομ. Α', σελ. 143
- Χρ. Γ.Κωνσταντινόπουλος. Όπως παραπάνω, σελ. 145
- Ομοίως, σελ 146
- Ομοίως, σελ.144
- Επιστολή του Βασίλ. Παπαδογιάννη στον γράφοντα.
33. Πληροφορίες από τον Λαγκαδινό Γιάννη Τσιαούση, επίκουρο καθηγητή στην ιατρική σχολή του πανεπιστημίου Κρήτης.
34. F/B "ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ".
35. Πετράλωνα (Βερβίτσα) Ολυμπίας. Ιστορική και Λαογραφική Έρευνα. Δημήτρης Κ. Βηλαράς. Αθήνα 1998. Σελ. 54-55.
36. Αναμνήσεις από τη ζωή του χωριού μου (Γλανιτσιά Γορτυνίας). Θεόδωρος Α. Γιαννόπουλος. Εκδόσεις Ν.Δ. Νίκας Α.Ε. Αθήνα 1987. Σελ. 32.
37. Μαρτυρία στον γράφοντα στις 16/03/2017 του λαγκαδινού Φώτη Μποζίκα.
38. Μαρτυρία του Γιάννη Χουντή, γιου του πρωτομάστορα Ρήγα Χουντή από το Φούσκαρη.
39. Ομοίως ο.π.
40. Μαρτυρία στον γράφοντα της κόρης του Φωτάκου, Ελένης Τσιότρα. Επίσης ευγενική προσφορά η φωτογραφία του πατέρα της.
41. Μαρτυρία στον γράφοντα του Γιάννη Χουντή, γιου του πρωτομάστορα Ρήγα Χουντή από του Φούσκαρη.42. Πηγή: www.astrosparalio.gr43. Η φώτο με τη μεταφορά της πέτρας με το γαιδουράκι είναι από το διαδίκτυο.44. Οι φωτογραφίες, το κείμενο και το σχεδιάγραμμα του μονοπατιού, από το νταμάρι στον τόπο του ναού, είναι του Σωτ. Σωτηρόπουλου.45. Έγγραφη μαρτυρία στις 5/5/2023.