Βρίσκεται
στο τέλος του αρχαίου μονοπατιού της Καζάρμας, κοντά στο δρόμο Αρκαδικού-Ναυπλίου
και είναι σε καλή κατάσταση.
Κατασκευάστηκε και αυτό, όπως και τα περισσότερα
γεφύρια της Μυκηναϊκής περιόδου, με βάση την κυκλώπεια πρακτική με τεράστιες
πέτρες χωρίς συνδετικό υλικό και με το εκφορικό σύστημα χτισίματος, κατά το οποίο οι οριζόντιες πέτρες τοποθετούνται βαθμιαία γύρω από το τόξο και σιγά-σιγά πλησιάζουν μέχρι να ενωθούν στην κορυφή - αν και
κάπως διαφορετικό λόγω της χρήσης ογκόλιθων για καμαρολίθια, με έναν τέτοιο
τεράστιο να παίζει το ρόλο του κλειδιού - και βρίσκεται στη θέση “Γιαλούση”, εξ
ου και το όνομά του.
Μυκηναϊκή γέφυρα Γιαλούση. Φωτο: Αρχείο Γεφυριών Πελοποννήσου |
Η γέφυρα αυτή δεν είναι ορατή από τον δημόσιο δρόμο γιατί
είναι 500 μέτρα πιο μέσα, είναι μονότοξη με οξυκόρυφη καμάρα και τριγωνική πρόσοψη για τη μείωση της
ορμής του νερού και την ανθεκτικότητά του στους σεισμούς, παλαιότητας 3-3300
χρόνων, αφού η κατασκευή της ανάγεται στα 1300 π.χ περίπου.
Γεφύρι και μυκηναϊκό μονοπάτι. Φωτο: ΑΓΠ |
Η βάση του στον πυθμένα είναι στρωμένη με τεράστιους
ογκόλιθους, μήκους μέχρι και ένα μέτρο, για να προστατεύονται οι βάσεις του
γεφυριού από τις διαβρώσεις σε περιόδους κατεβασμάτων του ρέματος και την
καταστροφή από φερτά υλικά.
Το άνοιγμα της καμάρας στη βάση του είναι 2 μέτρα, το συνολικό ύψος φτάνει τα 4,40 και της καμάρας 2,40, το πλάτος 3 και το μήκος του 17 μέτρα, ενώ οι τεράστιες πέτρες του τόξου φτάνουν και το ένα μέτρο.
Το άνοιγμα της καμάρας στη βάση του είναι 2 μέτρα, το συνολικό ύψος φτάνει τα 4,40 και της καμάρας 2,40, το πλάτος 3 και το μήκος του 17 μέτρα, ενώ οι τεράστιες πέτρες του τόξου φτάνουν και το ένα μέτρο.
Περίπου 2,5 χιλιόμετρα από το γεφύρι προς το χωριό
Αρκαδικό - ακολουθώντας το παλιό
μυκηναϊκό μονοπάτι που έχει επισκευαστεί, βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση
και είναι προσβάσιμο για τους οδοιπόρους - συναντάμε το γεφύρι της “Καζάρμας”στη θέση «Μετόχι»,
στην αρχή του χωριού. Και τα δύο γεφύρια αποτελούσαν μέρος του συγκεκριμένου
αρχαίου μυκηναϊκού μονοπατιού, που συνέδεε τις Μυκήνες με την Τίρυνθα και την Επίδαυρο.
Γινόταν χρήση του μέχρι και τα μέσα του 20ου αιώνα για
πεζούς και μικρά οχήματα.
Περισσότερα για τη γέφυρα Γιαλούση στο video:
Περισσότερα για τη γέφυρα Γιαλούση στο video: